вівторок, 31 січня 2017 р.

Методична розробка бінарного уроку електротехніки і виробничого навчання



Іван Гуменюк
Майстер виробничого навчання з професії:
«Електромонтер з ремонту і обслуговування
електроустаткування» Державного навчального
закладу «Шепетівський професійний ліцей»,
Хмельницька обл.

Професія: Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування.
Тема програми: «Електромонтажні роботи».
Тема уроку:«Монтаж електричних схем освітлювальних приладів»
Мета:
Навчальна: Узагальнити і систематизувати знання, вміння, навички учнів з теми «Монтаж електричних схем освітлювальних приладів ». Навчити учнів виконувати типові схеми освітлення та способи їх складання.
Виховна: Виховувати в учнів високого рівня професійну культуру, почуття відповідальності за доручену справу, акуратність у роботі.
Розвиваюча: Розвивати в учнів технологічне мислення, уміння вирішувати виробничі ситуації, самостійно приймати рішення, точність.

Тип уроку: т\н :узагальнення і систематизація знань і умінь
в/н: формування складних умінь і навичок
Вид проведення уроку:  Бінарний
Метод проведення уроку:
Бесіда зі створенням проблемних ситуацій, тематичне тестування, показ трудових прийомів.
Матеріально технічне забезпечення викладача електротехніки:
-         Поурочна папка з теми:  «Електромонтажні роботи»
-         Плакати, планшети 
-         Зразки виробів
-         Тести
Матеріально технічне забезпечення майстра виробничого навчання:
Інструкційні  карти:
«Підготовка підключення освітлювального пристрою до мережі»  (15 шт.),

Інструкційно-технологічні карти:
           «Підєднання жил проводів до контактних виводів електроустаткування» ( 15 шт.)
           «Розмітка місць встановлення світильників»   (15 шт.)
           «Закріплення монтажної коробки» ( 15 шт.)
«Кріплення і підключення стельового світильника при підвісній стелі»
( 15 шт. )


Карти технологічного процесу  : ТЗН - компютер, мультимедійний проектор,  ілюстрації,  довідкова інформація (таблиці) ,додатки.
-         Обладнання та пристосування в майстерні: (інструмент для зняття ізоляції, електромонтажні матеріали та інструменти, світильник з лампами розжарювання ;
-         Вимірювальні інструменти: ампервольтомметр (універсальний вимірювальний прилад).
      Міжпредметні звязки:
-         електроматеріалознавство,тема: «Електромонтажні матеріали»;
-         спецтехнологія «Електромонтажні роботи»;
-         креслення,тема «Правила виконання монтажних схем».

                         Хід уроку

І. Організаційний момент - проводить майстер виробничого навчання -5хв.
1.Прийняти рапорт чергового;                                                                  
2.Перевірити зовнішній вигляд учнів;
3.Перевірити готовність робочих місць учнів до уроку.

II. Вступний інструктаж -45хв.
Теоретична частина - проводить викладач електротехніки.
І.Актуалізація, мотивація навчання.
Протягом навчального року Ви одержали відповідні теоретичні знання та практичні вміння і навички з професії «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування». Даний урок організований з метою виявити рівень знань, вмінь, навичок кожного учня, готовність його до самостійної трудової діяльності під час виробничої практики на базовому підприємстві.
Ви повинні самостійно аналізувати методи монтажу, обслуговування та ремонту освітлювальної апаратури. Кожен з Вас зможе оцінити свої можливості , подолати прогалини у знаннях та вміннях.
2. Повідомлення теми та мети заняття. Ознайомлення  з новим навчальним матеріалом  методом  бесіди з учнями.  (перелік питань для ведення бесіди)
2.1. Паралельне  з'єднання.
З'єднати паралельно два і більше споживачів, кожен з яких розрахований на напругу джерела, означає підключити кожний до джерела так, як показано на схемах
Мал.1
 Мал.1 Схеми паралельного з'єднання.
З наведених схем неважко зауважити, що усі початки П1 П2, П3 з'єднані в одну (електричну) точку і приєднані до плюса джерела, а всі кінці К1 К2, К3 з'єднані в одну точку і приєднані до мінуса джерела. Ці точки називаються вузловими або вузлами.
Але схеми паралельного з'єднання звичайно зображують і у такому вигляді
(мал.1 ). Принципово всі три варіанти не відрізняються.
Властивості електричного кола при паралельному з'єднанні споживачів
U1 = U2 = U3 = U. Це не потребує пояснень, тому що було відображено у визначенні паралельного з'єднання.
І = І1 + І23.                       
Подивіться на схему (мал. в) і переконайтеся в тому, що інакше не може бути. Це співвідношення називають Першим законом Кірхгофа. Струм до розгалуження І дорівнює сумі струмів у розгалуженнях (паралельних гілках). Тому таке коло називають розгалуженим. Загальний опір розраховується за
формулою:
      
Струм більше в тій паралельній гілці, де опір менше, і навпаки. Якщо     R1 > R2 , то І1 < І2 . Це очевидно і випливає з закону Ома для ділянки електричного кола.
Загальна потужність дорівнює сумі потужностей споживачів, що випливає із закону збереження енергії:
Р = Р12 + Р3.
Застосування того або іншого виду з'єднань залежить від конкретних умов. Так, якщо напруга, на яку розрахований споживач, менше напруги мережі, то необхідно загасити надлишок напруги, включивши послідовно зі споживачем резистор, попередньо розрахувавши його опір. Або, якщо споживач має напругу 12 В, а мережа 220 В, то необхідно для нормальної роботи споживача включити
220    
— = 18 споживачів послідовно.
12
Якщо ж споживачі розраховані на напругу, рівну напрузі мережі, то їх потрібно включати паралельно.
До недоліків послідовного з'єднання можна віднести його ненадійність: вихід із ладу одного зі споживачів (відключення, обрив) викликає відключення всієї схеми або зміна режиму роботи одного зі споживачів викликає зміну режиму усіх інших за рахунок перерозподілу напруги між споживачами. Робота ж споживачів при паралельному з'єднанні автономна, тобто режим одного споживача не залежить від режиму роботи інших, що є істотною перевагою цього виду з'єднання перед послідовним. Тому в переважній більшості випадків споживачі включаються паралельно.


3. Перевірка знань учнів.
Теоретична частина вступного інструктажу включає бесіду зі створенням проблемних ситуацій, тестове опитування. Група учнів розділяється на три бригади. Кожна бригада одержує своє завдання.                              
 Бригада №1 - письмова робота з картками;
Бригада №2 - відповідає на питання усно;                                    
Бригада №3 - робота з тестами.
Контрольні запитання.
1. Як вмикаються лампи розжарювання у трипровідній мережі?
2.     Як вмикаються лампи розжарювання у чотирипровідній мережі?
3.     Як вмикаються лампи розжарювання в люстрі?
4.     Який вигляд має схема керування світильниками?: а) за допомогою вимикачів з двох місць; б) у люстрі з використанням двополюсного вимикача; в) з черговим вмиканням кожної лампи.
Перед тим, як приступити до практичної частини повторюємо правила безпеки праці при виконанні електромонтажних робіт.
Питання з охорони праці.
1. Що треба зробити перед початком електромонтажних робіт?
2. Чому електромонтажні роботи виконують при відсутності напруги ?
3. Як прокладають проводи під час складання електричних схем?
4. З  якого  матеріалу  повинні  бути  виготовлені  ручки  в   монтажних інструментів?
5. Чи можна самостійно вмикати схему?
Критерії оцінювання знань:
1.Оволодіння прийомами робіт.
2.Дотримання технічних вимог до якості робіт.
3.Старанність у роботі.
4.Дотримання вимог техніки безпеки. Закріплення знань.



             Практична частина - проводить майстер в/н.

     Електричні схеми освітлювальних установок  різні.  Найпростішою для невеликих приміщень є схема, в якій від ввідного щитка відходить одна лінія і немає групових щитків.
     Найчастіше в сучасних виробничих приміщеннях використовують схему, в якій після ввідного щитка розташовано магістральний розподільний пункт, а потім до кожної відхідної живильної лінії приєднано групові щитки зі своїми лініями до електроприймачів.
      В електричних схемах        вмикання можна                     застосовувати індивідуальне або групове керування світильниками, причому це керування здійснюють залежно від місцевих умов з одного, двох і більше місць. Схеми вмикання ламп розжарювання показано на мал.2. Приєднання до мережі двох ламп розжарювання, керованих одним однополюсним вимикачем, зображено на мал. 2а. Кількість ламп може бути понад дві. Приєднання до мережі трьох ламп розжарення,керованих двополюсним вимикачем,
зображено на мал.2б.Схему керування світильником з двох місць за допомогою двох прохідних вимикачів зображено на мал.2в.
Використовуючи теоретичні знання та практичні вміння і навички здобуті на уроках електротехніки та виробничого навчання, Вам необхідно вибрати спосіб з'єднання споживачів до лінії живлення.
Для допомоги Вам надано інструкційно-технологічні карти, взірці виробів.

 Учні під контролем майстра, як приклад, виконують підготовку монтажу освітлювального приладу окремі учні показують трудові прийоми:
-         Перевірка цілісності установочних виробів за допомогою вимірювального приладу.
-         Розраховують загальну потужність установки та обчислюють силу струму в колі для визначення захисного пристрою та електроустановочних виробів.

Майстер в/н аналізує правильність виконання учнями роботи.


Попередні підсумки - проводять викладач та майстер в/н.




III. Вправи, самостійне виконання виробничих завдань, поточний
    Інструктаж - 5год.
                        
Самостійна   робота   учнів:   виконання   монтажу   електричної         схеми освітлювального приладу.                                       
  Цільові обходи:
      1.Перевірити правильність організації учнями робочих місць,
  дотримання вимог охорони праці
      2.Перевірити правильність виконання трудових прийомів.
      3.Перевірити режим обробки і технічні умови виконання операцій.
      4.Перевірити організацію самоконтролю з метою забезпечення якості
    роботи
      5.Прийняти і оцінити роботи учнів.

IV. Заключний інструктаж – 10хв.

1Підведення підсумків навчальної діяльності учнів на уроці:
1.  повідомлення про досягнення мети уроку;
2.     характеристика позитивних та негативних сторін у роботі учнів; аналіз типових помилок і недоліків при виконанні роботи та шляхів їх усунення;
            2.Виставлення оцінок.
 3.Повідомлення та коментування домашнього завдання.

Домашнє завдання: повторити з теоретичного курсу тему:
 «Електромонтажні матеріали».

Для поглиблення знань з теми використати літературу:

1.  Ю.В Корнилов « Слесарь електромонтажник»
    Москва  Высшая школа 1988                                                                 
2.     Б.А. Соколов «Монтаж електричних установок» Москва
    Энергоатомиздат  1991.
3.     М.В. Принц «Електричні мережі»  Львів «Оріяна-Нова» 2003.

4.     Прийняття робочих місць учнів в майстерні в цілому після прибирання.



Майстер виробничого навчання                               Гуменюк І.Г.
 
           Викладач                                                            Коврига О.М.                   

Немає коментарів:

Дописати коментар